DET STORA NORGEÄVENTYRET 2017

Ut på tur aldrig sur säger en del och jag får ju hålla med! 6 dagar, 230 mil och en MASSA fina minnen rikare. Var börjar man berätta ens?

Torsdag 13 juli
Uppstigning 08:00. Vi packade bilen, köpte frukost på macken och gasade iväg! Körde mot Stekenjokk och där fick vi köra på Vildmarksvägen som de skottade fram först i maj. Stannade av och hade snöbollskrig som kändes very crazy såhär mitt i juli. Det blåste en hel del så vi satte oss bakom en sten och drack kaffe innan vi körde vidare. Nödköpte en konservöppnare (mvh hade en massäck full av konserver, men ingen hade tänkt tanken att ta med en öppnare...) innan vi åt korv med bröd på en p-ficka precis innan norska gränsen. Kom fram i Røyrvik och köpte fiskekort av en väldigt fartig tant sedan fiskades det lite innan vi slog upp tältet.

Tanken var att fortsätta fiska morgonen efter meeeen...

Fredag 14 juli
... det satte regnet stopp för. Det var hur mysigt som helst att vakna och äta grötfrukost till regnet som droppade mot taket, desto jobbigare (och blötare) att packa ihop och dra oss vidare. Vi hade ingen riktig plan, men vägen gick till Trondheim så vi följde den och hamnade på ett hotell och senare även på en restaurang där vi åt LIVETS burgare och drack passionsfruktmojito till efterrätt. Promenerade sedan hem genom denna urmysiga stad i solnedgång, så nära en dröm man kan komma nästan.

Lördag 15 juli
Frukost på sängen i form av en macka och en flaska apelsinjuice innan vi begav oss ut i Trondheim igen. Efter att vi hade checkat ut och packat in i bilen hyrde vi cyklar och utforskade staden medan vi trampade runt. Något lättare sagt än gjort när vi inte riktigt visste vart vi skulle, men det var kul ändå. Och!!!! Vi premiärtestade en cykelhiss! Några timmar senare var vi på plats i gråa Bettan igen, redo för att fara vidare mot nästa mål! Efter att ha sett Trollväggen spenderade vi några timmar med att hitta sovplats som slutade med att vi hamnade på en fin camping precis i början av Trollstigen! Vi satte upp tältet och gick en liten promenad där vi hittade får, kor och en fin liten bäck med det klaraste vattnet jag någonsin sett. Vi spejade efter lite fisk (no luck) innan vi gick tillbaka "hem" och la oss.

Söndag 16 juli
Surprise surprise! Vi vaknade till regn - igen! Samma visa som förra gången, packa ihop och in i bilen i spöregn. Denna gång orkade vi dock inte göra frukost så vi åt en toast från en mack istället, men tur det för den var verkligen 10/10 - norrmännen snålar verkligen inte med ost! *hjärtögon och dreggel* Sen var det dags! Lyssnade på fin musik hela vägen och det kan ha kommit en tår eller två uppför berget, helt sjukt gripande. När vi kom upp var dimman tjock och regnet låg i luften så vi var lite besvikna att inte se någonting. Varning för dramatisering nu, men vi satte oss i bilen igen men såg en liten liten ljusstrimma på himlen så vi sprang ner till utsiktsplatsen igen och såg hur dimman öppnade sig så vi fick se hela dalen och stigen uppifrån, för att några minuter senare täppa till igen. SÅ COOLT!!!!

Färden gick vidare till Geirangerfjorden och bilfärden dit (inklusive färjan vi åkte!!!) var något av det bästa på hela resan. Landskapet var MAGISKT och inga bilder i världen kan göra det här rättvisa egentligen. Precis innan Geiranger fanns det en utkiksplats och vi vandrade/klättrade en bit upp och fick ännu bättre vy! Att det regnade lite gjorde egentligen ingenting när vi var omringade om så fin miljö.

Vi landade i Otta och bodde på hotell då regnet fortfarande låg i luften. Diskade våra matkåsor och en kastrull i handfatet, såg fotboll och åt chips innan vi somnade snabbt efter en lång och eventful day!

Måndag 17 juli - Tisdag 18 juli
Hemresan påbörjades och vi lämnade Otta och körde tillbaka mot Trondheim för att sedan komma över till Åre. Enligt Google Maps var vi i Sverige flera mil innan vi egentligen var det så jag firade lite i förskott kan man lätt säga... Direkt vi passerade gränsen till Sverige kändes resan ungefär 0% spännande längre, haha. Vi var förbi Tännforsen och sedan landade vi på ett B&B i Åre. Käkade Maxmat till middag och såg fotboll + lite norska tv-program på kvällen (saknar redan språket!!!!). Vaknade på tisdagen, åt frukost och packade in oss i bilen en sista gång. Käkade pizza i Lycksele och sedan var det raka spåret hem. Borta bra men hemma bäst! Som ni märker var de sista två dagarna väldigt icke-händelserika och jag har heller inga bilder från dem, så spännande var det..

Som sagt, en helt superb resa med AMAZING sällskap. Vilken kille jag lever med alltså, helt otroligt vad jag gillar honom. Borta bra men hemma bäst sägs det, men så länge jag är med honom så spelar det egentligen ingen roll.